söndag 6 augusti 2017

Kajakfisketräsket - Effektivt och spännande

Kajak, fiske från Kajak..?
Jag har under en tid noterat dessa fullutrustade fiskekajaker
på mässor, på nätet och i tidningar.
Jag har för mig själv skrattat lite åt bilden av en medelålders man
i camouflagekläder som lurigt smyger längs vassen fullmunderad med spön, eko-lod och prylar.
Ledmotivet till "hajen" eller "mission impossible" har spelas i huvudet på mig.
Men faktum är att jag har ändrat min inställning till ämnet betydligt.
Kajaker är trevliga saker, och allt sedan jag och pojken hyrde varsin i Marstrand
sommaren -16 har jag inte helt kunnat släppa tanken på en egen fiskekajak.


Att kunna komma åt beryktade vatten där det inte finns båtramp,
små svarta orörda skogstjärnar helt utan fisketryck, eller varför inte
hemmasjön eller havet?
Som ett alternativ till att kånka båt och trailer efter bilen kan
du hoppa precis som du vill mellan en oändlig mängd sjöar.
Gädda på 3-4 kilo blir så mycket större i en kajak,
Abborrens nyckfulla napp känns i hela kroppen,
ja hela upplevelsen blir så mycket större och intensivare i en kajak.
När man tar plats där, centimeter från vattenytan, och då fisken väl krokas
dras du precis dit fisken simmar med dig. I det ögonblicket finns inget annat.
Naturnära, spännande, hälsosamt och miljövänligt.
Fiska var du vill, när du vill.
Jag är nog ändå såld.
Eller okej då, jag är totalsåld.
Jag har knappt näsan över ytan i kajakfisketräsket.
Jag är numera en av de medelålders män som smyger runt i vassen..

Nära fiske

             
Extremt nära!




Så, jag införskaffade tillslut en egen flytande frihetsmaskin.
Med en blygsam vikt, 4 integrerade spöhållare,
bra lastutrymme, grym stabilitet och till ett pris som var långt under det jag tänkt lägga
så är jag mer än nöjd.


Fick givetvis dåligt samvete mot pojken som samma dag kajaken inhandlades skickade en länk till mig på galningen Joel "Gäddluffarn" Abrahamsson (Team ABU)
där han fiskar Hälleflundra på sjuka vikter.
Fastsurrad i kajaken för att inte följa med odjuren ner på botten fångade han b.la en Håkärring på 556!kg. Från SIN KAJAK!

Du måste bara kolla in den här killen och hans fiske i Nordnorge,
https://www.youtube.com/watch?v=V29YwT-VDLY

Hursomhelst Pojken kommer få sina timmar i kajak, det är bara en tidsfråga innan
nästa införskaffas.
Kikar nu på en tandemmodell med justerbara säten för att kunna ta med
lillasyster ut också.

Det har blivit några häftiga utflykter med kajaken, både ensam
och tillsammans med andra kajakfiskare denna sommar,
tänkte till att börja med dela med mig av min premiärtur.
Så, det var dags för jungfrufärd och semestern börjar, kajaken ska äntligen få kontamineras med vatten.
Jag åker till Glaskogens naturreservat i det vackra Värmland,
in i den inbjudande skogstrakten med tält, kajak och mat för några dagar.
Fiskekort och karta över det stora området köpes i en stuga mitt i reservatet.
Av de 80 sjöar som finns i Glaskogen håller några stycken ett bra bestånd av ädelfisk som
Öring, Röding och Regnbåge.
Tjejen i stugan rekommenderade mig en fin plats vid sjön Lelångens ände.
Där fick det bli, tältet slogs upp, stödbensölen intogs och kajaken sjösattes.






Jag glider ut på sjön, för det är just det man gör. Glider.
I kvällssolen fäster jag en myranspinnare, kastar och vid fösta vevtaget nappade en fin borre.
Jag hade fullt sjå med att hålla koll på paddel, spö och fisk i kajaken, men snart satt tekniken.

Vilken grym känsla att drilla fisk från kajak!
Kvällen går och jag kryssar mellan näckrosbälten, grynnor och öar.
Total stiltje på den långsmala sjön.
Det här är bara så najs. Tre abborrar till fastnar på spinnaren och
de får utgöra min middag denna vindstilla sommarkväll i Juli.
Sotad Abborre med persiljesmör över öppen eld längs strandbanken,
helt utan en glimt av en levande människa var precis vad jag behövde
första dagen på min ledighet.
Det är ganska skönt att Sverige är ett glesbefolkat land ändå,
finns många platser att fly till och här har jag hittat ännu en.








Kvällen övergår till natt och ljuset går förlorat bakom de höga träden.
Korpens knarr tystnar och fladdermössen navigerar nyfiket nära
mitt fiskespö.
Tid att paddla iland och krypa in i tälet.
Tänder min pannlampa och läser ur en bok då jag hör ett märkligt ljud utanför tältduken.
Jag har campat ensam tidigare och flertalet är de märkliga ljud jag lyssnat till
men detta var något nytt och som närmast låter som ur en Star-Wars film.
Det visade sig att jag hade finbesök, men varken utomjordingar eller
skogsrået stod utanför utan en nattpigg ekorre som gett ifrån sig
de suspekta rymdljuden.
Först ryggar han, sedan kommer han allt närmare tältet och
äter tillslut mariekex praktisk taget ur handen på mig.
Kurre hälsade på mig varje kväll under resan och åt med förtjusning både
oliver och ostbågar. :)

Rymdekorre


Följande dagar bjöd inte på något spektakulärt i fiskeväg. Abborrar på halvkilot som störst.
Men ändå en storslagen naturupplevelse, lugn och ro samt en helt ny hobby.
Kajakfiske!

/ Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nya tider

Såhär alldeles i början av September med mörka kvällar, ensiffriga temperaturer och dimmiga mornar vill jag summera den sköna sommar so...